رفتن به محتوای اصلی
ریکاوری فلش سوخته و بازیابی اطلاعات فلش خراب شده

ممکن است برای شما نیز این اتفاق پیش آمده باشد که در حین انجام کارهای یک روز بسیار شلوغ و همزمان که در حال کار با فلش هستید متوجه شوید که فلش شما دچار خرابی شده و یا چراغ آن روشن نمی‌شود و یا حتی ممکن است درایو مجهول شناسایی شود و به دنبال یک راه‌حل مطمئن و کاربردی برای ریکاوری فلش سوخته و بازیابی اطلاعات فلش خراب شده باشید.

سوختن فلش مموری می‌تواند دلایل مختلف و متفاوتی داشته باشد. گاهی ممکن است فلش مموری به دلیل آسیب‌های نرم‌افزاری آسیب ببیند و همین امر موجب شود ‌سکتورهای آن توسط کامپیوتر شناسایی نشود و گاهی نیز ممکن است آسیب فیزیکی به فلش وارد شده و برد آن به طور کلی از کار بیفتد.

از جمله مهم‌ترین سوالی که برای بسیاری از افراد در این زمان پیش می‌آید این است که چگونه می‌توان برای ریکاوری فلش سوخته و بازیابی اطلاعات فلش خراب شده اقدام کرد؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید بیان کرد که در برخی شرایط شما می‌توانید به راحتی فلش خود را ریکاوری و بازیابی اطلاعات آن را انجام دهید.

البته به این شرط که فلش شما هیچ نوع آسیب فیزیکی که بر روی برد اثرگذار است ندیده باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم نکات مهمی در این زمینه برای شما ارائه دهیم. پس اگر شما نیز با مشکل سوخته شدن فلش مواجه هستید و تمایل دارید فورا این مشکل را حل کنید حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آیا فلش من سوخته است؟

پیش از اینکه در ادامه راهکارهایی برای ریکاوری فلش سوخته و بازیابی اطلاعات فلش خراب شده ارائه دهیم، در ابتدا لازم است به طور کلی با علائم و نشانه‌ها و یا در کل اصطلاح فلش سوخته آشنا شوید. در واقع اصطلاح فلش سوخته به این معنی است که فلش شما که همان حافظه ذخیره‌سازی است دچار خرابی و یا آسیب شده و دیگر نمی‌توانید از آن استفاده کنید. زمانی که یک فلش حافظه دچار سوختگی شود، عمدتا به این معنی است که این فلش دیگر توانایی ذخیره و یا بازیابی اطلاعات نیست و از عملکرد صحیحی که باید داشته باشد، خارج شده است.

این امر ممکن است به دلایل مختلفی از اعم از آسیب‌های فیزیکی، نرم‌افزاری و یا همچنین عدم قابلیت برطرف نمودن مشکلات فنی باشد. برخی اوقات اصطلاح فلش سوخته به شکل مجازی به معنی این است کع فلش مورد نظر به دلیل آسیب دیدگی و یا مشکلات فنی نمی‌تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد. این اصطلاح ممکن است برای دستگاه‌های USB فلش، کارت حافظه و یا دیگر تجهیزت حافظه‌ای به کار برده شود.

در صورتی که این علائم برای فلش شما وجود داشته باشند، این امکان وجود دارد که فلش سوخته شده باشد که البته باید در ابتدا به طور دقیق بررسی شود. به طور کلی لازم به ذکر است که مواردی مانند مشکلات سخت‌افزاری در USB، مشکلات نرم‌افزاری، عدم سازگار بودن فلش با دستگاه، مشکلات نر‌افزاری در فلش و موارد دیگری از این قبیل ممکن است باعث شوند فلش شما به درستی توسط کامپیوتر و یا موبایل شناسایی نشده و به همین دلیل نیز این فلش باید در ابتدا به درستی بررسی شود.

به چه دلایلی ممکن است فلش بسوزد و چه راهکارهایی برای جلوگیری از سوختن فلش وجود دارد؟

آشنایی با دلایل سوختن فلش‌ها و همچنین راهکارها و نکاتی که از آسیب رسیدن به آن جلوگیری می‌کنند موجب می‌شود که به ریکاوری فلش سوخته و بازیابی اطلاعات فلش خراب شده نیازی نداشته باشید. از آن‌جایی که فلش فاقد قطعات دارای حرکت می‌باشد اما به بردهای مدار چاپی مجهز شده‌اند که در محفظه لاستیکی، پلاستیکی و یا فلزی قرار گرفته‌اند.

به چه دلایلی ممکن است فلش بسوزد و چه راهکارهایی برای جلوگیری از سوختن فلش وجود دارد؟

به طور کلی می‌توان بیان کرد که فلش مموری یک نوع حافظه غیر فرار می‌باشد که داده‌ها را در واحدها پاک کرده و در سطح بایت بازنویسی می‌کند. با این وجود که فلش‌ها در طراحی کلی خود فاقد اجزای شکننده‌ای هستند اما ممکن در معرض آسیب‌های مختلف و جدی نیز باشند. در ادامه شما را با چند دلیل مهم سوختن و یا خرابی فلش که ممکن است منجر شود شما برای ریکاوری فلش سوخته و بازیابی اطلاعات فلش خراب شده اقدام کنید، آشنا می‌کنیم.

●     خراب شدن فلش به دلیل حادثه

فلش‌ها ممکن است نسبت به دیگر دستگاه‌های ذخیره‌سازی دچار حادثه و خرابی شوند، چرا که دارای سایز و ابعاد کوچکی هستند. هر حیوان خانگی می‌تواند فلش را ببلعد و یا اینکه شما خود نیز می‌توانید به فلش برخورد کرده و آن را بشکنید. در این موارد اطلاعات شما غیر قابل دسترسی می‌شوند. البته به یاد داشته باشید که ریکاوری فلش سوخته و بازیابی اطلاعات فلش خراب شده در برخی از این مواقع امکان پذیر است.

●     اتصال دائم فلش به لپ تاپ

زمانی که فلش شما به شکل مداوم به رایانه متصل بماند، برای مدت زمان زیادی به ولتاژ متصل باقی خواهد ماند. به دلیل تماس مداوم برق فلش گرم شده و در نهایت ممکن است از کار افتاده و یا بسوزد. این امر می‌تواند علاوه بر خراب شدن فلش، باعث خرابی دستگاه و از بین رفتن اطلاعات شود.

متاسفانه بسیاری از کاربران به جدا کردن فلش از لپ تاپ توجه و دقت کافی ندارند و پس از آن به دنبال راهی برای ریکاوری فلش سوخته و بازیابی اطلاعات فلش خراب شده می‌باشند، این در حالی است که توصیه می‌شود حتما این نکته مهم را در نظر گرفته تا از آسیب احتمالی جلوگیری شود. همچنین لازم به ذکر است که جدا کردن فلش در زمان نوشتن و یا انتقال دادن فایل‌ها ممکن است باعث از دست دادن غیرقابل بازگشت داده شود.

●     قطعات آسیب دیده در فلش

همان‌طور که احتمالا می‌دانید فلش از بخش‌های مختلف و کوچکی ساخته می‌شود. میکروکنترلرها، خازن‌ها و یا مقاومت‌هایس که آسیب دیده و یا سوخته شده باشند می‌توانند باعث از کار افتادن و یا سوختم فلش شوند. این به معنی آن است که خراب شدن هر یک از قطعات کوچک استفاده شده در ساخت فلش می‌تواند باعث شود داده‌ها از بین برود.

علاوه بر آسیب‌های خارجی فلش ممکن است با قرار دادن فلش در یک محیط دارای گرمای بیش‌ازحد و یا استفاده بیش‌ازحد از آن اط صفحه مدار چاپی درایو خارج شود. این مورد از دیگر دلایل خرابی و سوختن فلش می‌باشد که برای ریکاوری فلش سوخته و بازیابی اطلاعات فلش خراب شده این مورد باید اقدام به تعمیر آن کنید.

●     کانکتورهای شکسته شده فلش

آسیب رسیدن به مدار چاپی به دلیل حذف ناگهانی و یا خشن شدن فلش مموری از درگاه USB مربوط به لپ تاپ از رایج‌ترین مشکلاتی است که ممکن است شما نیز با آن مواجه شوید. زمانی که کانکتور خم و یا دچار شکستگی شود، ممکن است اجزای فلش دچار اتصال کوتاه شوند. برای اینکه از این نوع مشکلات جلوگیری کنید باید اطمینان حاصل کنید که فلش را از برق جدا کرده‌ و تا زمان تعمیر نشدن آن به هیچ عنوان استفاده نکنید.

تا این قسمت از مقاله سعی کردیم شما را با برخی از مهم‌ترین دلایل خراب شدن و یا سوختن فلش آشنا کنیم اما در ادامه این بخش قصد داریم شما را با مهم‌ترین نکات برای نگهداری از فلش و همچنین استفاده صحیح و جلوگیری از سوختن آن و در نتیجه ریکاوری فلش سوخته و بازیابی اطلاعات فلش خراب شده آشنا کنیم.

●     درجه حرارت مناسب

در صورتی که قصد دارید با فلش خراب شده و یا ریکاوری فلش سوخته و بازیابی اطلاعات فلش خراب شده مواجه نشوید لازم است تا به برخی از نکات مهم نحوه استفاده از فلش توجه کنید. به عنوان مثال از قرار دادن فلش خود در معرض حرارت و گرمای بیش‌ازحد مانند نور مستقیم آفتاب و یا نزدیکی منابع حرارتی به شدت بپرهیزید. حرارت زیاد ممکن است باعث شود آسیب بسیار زیادی به قطعات داخلی فلش وارد شده و در نتیجه باعث سوختن آن شود.

●     نگهداری در محیط خشک و خنک

نکته بسیار مهم دیگر در این زمینه این است که لازم است تا از فلش خود در محیط خشک و خنک نگهداری کنید. رطوبت و گرما از جمله عواملی هستند که آسیب بسیار جدی به قطعات الکترونیکی فلش وارد می‌کنند و باعث سوختن آن می‌شوند که در نتیجه آن ممکن است منجر شوید اقدام به ریکاوری فلش سوخته و بازیابی اطلاعات فلش خراب شده کنید.

●     استفاده منظم

برای جلوگیری از سوختن فلش لازم است تا از آن به صورت مداوم و منظم استفاده نمایید. استفاده نکردن از فلش‌ها آن هم برای مدت زمان زیاد ممکن است باعث شود فلش شما خراب شده و یا بسوزد. بنابراین برای جلوگیری از نیاز داشتن به ریکاوری فلش سوخته و بازیابی اطلاعات فلش خراب شده لازم است تا به صورت مداوم از فلش خود استفاده کنید.

●     به کار بردن محافظ فیزیکی

برای جلوگیری از وارد شدن آسیب‌های فیزیکی به فلش، مانند ضربه‌‌ها و یا خراش‌های مختلف به شما توصیه می‌کنیم از محافظ‌های فیزیکی مانند کیف و یا جلد استفاده کنید.

●     اطلاعات پشتیبان

در صورتی که تمایل دارید با ریکاوری فلش سوخته و بازیابی اطلاعات فلش خراب شده درگیر نشوید، بسیار اهمیت دارد تا به صورت منظم و پیوسته از اطلاعات خود پشتیبان‌گیری کنید. در صورت سوختن فلش امکان ریکاوری و بازیابی اطلاعات بسیار کم خواهد شد.

●     عدم جابجایی ناگهانی

فلش‌ها دارای حافظه بسیار حساس نسبت به ضربات و یا جابجایی ناگهانی هستند. بنابراین زمانی که از فلش‌های خود استفاده می‌کنید و یا قصد حمل‌ونقل آن‌ها را دارید حتما با دقت کامل با آن‌ها برخورد داشته باشید.

با رعایت و در نظر گرفتن این نکات مهم می‌توانید از فلش‌های حافظه خود به بهترین نحو ممکن مراقبت کنید و البته از سوختن آن‌ها نیز جلوگیری کنید.

آیا می‌توان فلش سوخته را تعمیر کرد؟

اکنون که با دلایل خرابی و همچنین نحوه نگهداری از فلش آشنا شدید در این بخش قصد داریم به این سوال که آیا می‌توان فلش سوخته را تعمیر کرد؟ پاسخ دهیم. به طور کلی برخی اوقات می‌توانید نسبت به تعمیر فلش سوخته اقدام کنید اما لازم است بدانید که این امر به صرفه نخواهد و ممکن است هزینه تعمیر یک فلش سوخته که قطعات سخت‌افزار آن آسیب دیده‌اند حتی از خرید یک فلش جدید نیز بیشتر شود.

اما در صورتی که شما به طور کلی تنها قصد ریکاوری فلش سوخته و بازیابی اطلاعات فلش خراب شده را دارید ممکن است با کمک مدارکشی داخلی و یا به کار بردن ابزار تخصصی بتوان اطلاعات مورد نیاز شما را استخراج کرد اما در این مورد نیز باید فلش به صورت دقیق از نزدیک بررسی شود و از احتمال تعمیر شدن یا نشدن آن اطمینان حاصل کرد.

آیا امکان بازیابی اطلاعات از فلش سوخته وجود دارد؟

ریکاوری فلش سوخته و بازیابی اطلاعات فلش خراب شده با توجه به دستگاه‌های جدید که در مجموعه ما تهیه و فراهم شده، امکان پذیر شده است. لازم به ذکر است که این نوع از کارهای سخت‌افزاری و بازیابی اطلاعات و نرم‌افزار به مهارت و تجربه لازم در زمینه ساختار فیزیکی فلش و فایل‌ها نیاز دارد و به همین دلیل نیز بهتر است کار خود را با افراد متخصص بسپارید.

آیا خود می‌توانید برای احیا و ریکاوری فلش اقدام کنید؟

خیر، در صورتی که فلش شما سوخته شده باشد شما به تنهایی و بدون داشتن اطلاعات و مهارت لازم در این زمینه نمی‌توانید اقدام به ریکاوری فلش سوخته و بازیابی اطلاعات فلش خراب شده کنید. اما در صورتی که تخصص و مهارت لازم در این زمینه را دارید و تجربه کار یا کامپیوتر را دارید می‌توانید روش‌های مختلف موجود در این زمینه را امتحان کنید. به طور کلی اگر که مهارت کافی در این زمینه نداشته باشید و به تنهایی قصد ریکاوری و یا بازیابی اطلاعات را دارید ممکن است خرابی بیشتری ایجاد شود و دیگر نتوانید به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کنید.

هزینه ریکاوری فلش سوخته چقدر است؟

در مورد هزینه ریکاوری فلش سوخته و بازیابی اطلاعات فلش خراب شده باید بیان کرد که این امر به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می‌توان به برند فلش، مشکل ایجاد شده و یا عمر فلش اشاره کرد‌. اما به طور کلی مقدار این هزینه از 400 هزار تومان آغاز شده و ممکن است با توجه به عوامل مختلف به چند میلیون نیز برسد. لازم به ذکر است که تست و بررسی در دیتاریکاوری ایران رایگان می‌باشد و  پس از تست و بررسی حضوری قیمت و زمان دقیق به شما اعلام خواهد شد.

بررسی نرم افزاری فلش سوخته

بررسی نرم افزاری فلش سوخته

برای ریکاوری فلش سوخته و بازیابی اطلاعات فلش خراب شده می‌توان از نرم افزار JetFlash Online Recovery استفاده کرد. این نرم‌افزار می‌تواند به احتمال 90 درصد فلش خراب شده را بازیابی نماید. همچنین لازم به ذکر است که عملیات بازیابی به کمک این نرم‌افزار به صورت آنلاین و با اتصال به اینترنت انجام پذیر است. کار کردن با این نرم‌افزار بسیار ساده بوده و شما کافی است فلش سوخته را به پورت یو اس بی کامپیوتر وصل کرده و پس از آن به اینترنت متصل شوید. در این حین با اجرا کردن نرم‌‌افزار نام برده شده خواهید توانست عملیات بازیابی را انجام دهید.

دیگر نرم‌افزاری که می‌توانید با کمک آن به صورت حرفه‌ای اقدام به ریکاوری فلش سوخته و بازیابی اطلاعات فلش خراب شده کنید به نام Stellar Data Recovery Professional معروف است که برای ویندوز عرضه شده است و از اسکن درایوهای USB دارای ظرفیت بالا می‌تواند پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این لازم به ذکر است که این نرم‌افزار همچنین می‌تواند فایل‌های غیر قابل دسترس و یا فرمت شده را به راحتی بازگردانی کند.

بررسی سخت افزاری فلش سوخته

در صورتی که مشکلات فیزیکی از جمله خراب شدن کانکتور، برد مداری، تراشه حافظه NAND و موارد دیگری از این قبیل برای فلش شما ایجاد شده باشد، سخت افزار باید تعمیر شده و یا به طور کلی تعویض شود. بنابراین در صورت مواجه شدن با هر یک از این مشکلات پیشنهاد می‌شود حتما با افراد ماهر و متخصص در این زمینه مشورت کنید. لازم به ذکر است که آسیب‌های فیزیکی مختلف می‌تواند باعث وارد شدن آسیب جدی بخش‌های سخت افزاری فلش شوند که از جمله آن‌ها خراب شدن کانکتورها و یا ارتباط الکتریکی برای انتقال دادن جریان برق هستند. در صورت ایجاد این مشکل می‌توان با لحیم کاری اقدام به برطرف کردن آن نمود و این گونه اقدام به ریکاوری فلش سوخته و بازیابی اطلاعات فلش خراب شده کرد.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا